Tuesday, December 8, 2009

GELOMBANG PELIK

Gelombang pelik punca kereta gagal dikunci automatik



ALOR STAR: Siasatan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mendapati kejadian pelik yang menyebabkan beberapa kenderaan tidak dapat dikunci secara automatik di Jalan Madhali berhampiran sebuah hospital swasta di sini adalah disebabkan wujudnya satu gelombang yang tidak diketahui asalnya.

Pengarah Operasi SKMM, Ismail Othman, berkata ujian radiasi yang dijalankan di sekitar hospital swasta dan bangunan sekeliling tidak menemui gelombang setinggi 313 hingga 316 MegaHertz (MhZ) kecuali di Jalan Madhali saja.

“Selepas ujian radiasi dijalankan didapati gelombang itu hanya dikesan di Jalan Madhali sepanjang 300 meter sehingga menyebabkan pemandu yang meletakkan kenderaan di situ menghadapi masalah untuk mengunci kereta secara automatik,” katanya.

Siasatan ujian yang dilakukan sepasukan empat pegawai dari SKMM Wilayah Utara dari Butterworth, Pulau Pinang itu juga tidak menemui gelombang sama di Menara Alor Star, kira-kira 200 meter dari tempat kejadian yang dikatakan punca kejadian pelik itu.

No comments:

Post a Comment

PENGIKUT BLOG INI...

AGAR-AGAR UKIR ZANZAUYAH: RM65 SATU SET

AGAR-AGAR UKIR ZANZAUYAH: RM65 SATU SET